Se sammenhenger
Her om dagen leste jeg om en sørafrikansk advokat. Hun bisto sine klienter med vanlige juridiske spørsmål. Så klart. Det er det advokater gjør. Det er det hun i tillegg gjorde som er interessant: Hun hjalp også de samme klientene til å se større sammenhenger. Hvorfor problemet hadde oppstått. Hva de kunne lære av det. Hvordan de kunne unngå å gå i samme fella på nytt. Dette funket, skal vi tro forfatteren av boka Amor Fati, som jeg var så heldig å få tak i nylig.
Helhetlig tenkning og praksis
Dette har jeg sansen for. Helhetlig tenkning OG praksis. Jeg kan rett og slett ikke fatte at vi lever slik vi gjør. Hvordan vi lar den ene sjansen etter den andre til å gjøre ting bedre bare fare fordi ansvaret for det neste trinnet i en prosess ligger et annet sted. Hos en annen. Person eller instans.
Alt henger sammen med alt og vi mennesker er en del av dette.
Det du sier og det du er
Kommunikasjon er så stort og så vanskelig, sier vi til hverandre. Både ja og nei. Det er i grunnen noen enkle prinsipper som gjelder. Det er det hun har forstått, advokaten i Sør Afrika. Det er det Kristin Flood ble fasinert av og formidlet videre. Det handler om å se, akseptere og erkjenne sammenhenger. Det viktigste vi kan gjøre for å kommunisere godt med andre er å se, akseptere og anerkjenne oss selv. Vi må også se, akseptere og anerkjenne at det vi utstråler, formidler, tenker og mener påvirker det vi sier. Det vi er kommuniserer vi til andre.
Vil du ha en konstruktiv samtale med noen, må du selv ta ansvar for din del av den. Du må vite hva som er dine tanker, hva dine tanker fører til og hvordan det påvirker samtalen. Når du forstår det, kan du unngå å gå i de verste “fellene”. Og når du går i fella må du tilgi deg selv for at du gjorde det, og prøve på nytt. Det siste er uhyggelig viktig. Du må tillate deg selv å prøve og feile.
En liten øvelse:
Ta deg et par små minutter nå. Pust godt inn. Slipp ut. Prøv ut disse spørsmålene på deg selv:
Vil du at folk skal smile til deg? Hva er den sikreste måten å få til det på?
Vil du at folk skal være romslige? Hva må du gjøre da?
Vil du at folk skal ha tillit til det du sier og det du gjør?
Alle tre spørsmålene har en kjerne: Du må starte med deg selv. Du må smile til deg selv. I den forstand at du må anerkjenne deg selv, så kommer smilet av seg selv når du møter andre.
Slik er det med respekt.
Slik er det med tillit.
——————————————-
Den viktigste skogen du skal rope inn i for å finne svar gror inne i deg selv. Når du har funnet de svarene du trenger, kan du bruke dem i dine samtaler, din kommunikasjon med andre.