Ordspinn,  Tilgivelse

FORSTÅ TILGIVELSENS KRAFT

Vi har alle opplevd noe som har satt seg fast hos oss. Det er umulig å gå gjennom livet uten å bli såret eller krenket. Personlig tror jeg dette er med på å utvikle oss som mennesker. Vi får et redskap til å forstå andre menneskers lidelse.

ORDSPINN PÅ ONSDAG har for tiden TILGIVELSE som tema. I forrige uke skrev jeg at jeg  oppdaget at jeg gjennom å tilgi kan slippe fri fra vonde opplevelser i barndommen. Uka før skrev jeg om bøkene «Det er dine øyne jeg ser» av tidligere justisminister Knut Storberget og «Ekte lykke» av Martin Seligman. Storberget er opptatt av forsoning i kriminalsaker. Seligman har utviklet teorier rundt disse spørsmålene. Denne uka er jeg opptatt av begrunnelsen for å tilgi.

Gjenskap følelsen

Det første du må gjøre er å innse at du er farget av tidligere opplevelser. Vi innhentes av vonde følelser før eller senere. Plutselig overmannes vi av dem og bringes ut av fatning. Det kan gjøre godt å snakke med noen man har tillit til, men uansett må vi til syvende og sist jobbe med disse tingene selv.

Det er deg selv det gjelder. Du vet at du bærer uønskede tanker med deg, men du vet kanskje ikke hvordan du kan parkere dem. Det første vi må gjøre er å gjenskape den vonde følelsen. Kjenne på den. Gjennom å gjenskape den situasjonen du var i når du ble krenket, kommer de vonde følelsene opp igjen.

Skap engasjement hos deg selv

For å klare å skape endring må man opparbeide en tro på at det er mulig. Du må gi det en sjanse. Du må si til deg selv at du vil føle deg bedre. Gjennom tilgivelse er det først og fremst deg selv du slipper fri.

Bruk de vonde følelsene til å opparbeide engasjement hos deg selv. Si til deg selv at «slik vil jeg ikke ha det».

Ikke ta alt så personlig

Tilgivelse må ikke nødvendigvis innebære forsoning med den personen som forårsaket hendelsen. I tilgivelsen søker du fred og forståelse gjennom å bearbeide egne tanker.

Vil du at den som har krenket deg skal ha makt over deg?

Hvis ikke skal du lære deg å ha mindre fokus på sårede følelser. Slik lærer du samtidig å ta fornærmelser mindre personlig.

Få det riktige perspektivet

Innse at lidelsen først og fremst kommer fra og vonde såre følelser, fra tanker og den fysiske lidelsen du kjenner akkurat nå. Det er NÅ du kjenner det. Det som skjedde deg for ti år siden eller i går kan ikke nå deg. Du KJENNER i øyeblikket. Det du KJENTE er over.

Det er altså dine egne tanker du skal bearbeide.

Kroppens kamprespons

Når du tenker på det vonde som skjedde har du det ikke godt. Dette gjentar seg og gjentar seg. Opplevelsen mangedobles. Det rare er at vi reagerer som om vi er i fare når vi TENKER på det. Det er altså ikke slik at vi ER i fare, men kroppen reagerer slik. Dette er grunnen til at du skal være opptatt av tilgivelse. Det fører til at du slipper fri fra disse tankene og følelsene. Uten dem vil ikke kroppen din være nødt til å «gjøre seg klar til kamp». For det er jo det disse følelsene er til for. Redsel og sinne gjør det mulig for oss å overleve når vi er i fare.

Faren er over. Vi kan slippe taket. Gjennom å tilgi.

Neste uke: Slutt å forvente ting du ikke kan få. Bruk din energi på å se en annen vei. Lær å se etter kjærlighet, skjønnhet og vennlighet rundt deg.

Tidligere innlegg:
Tilgi og slipp fri
Når fortiden stenger oss inne
 

2 Comments

  • Beate Muri

    TAKK for kloke og tankevekkende ord! Dette er noe jeg virkelig strever med og har jobbet ekstra mye med de siste månedene. Og så kom dine ord til meg i dag! Jeg skal ta dem med meg videre og huske på dem når behovet er der 🙂
    Ha en fin dag!

    • Unni

      Hei Beate.
      Takk for at du legger igjen dine ord og tanker her. Det tror jeg er hjelpsomt for andre. Det viser at dette er noe flere – ja, jeg vil si mange – strever med. Jeg tror at vi er kommet langt på vei når vi innser at dette er noe vi kan gjøre noe med. Ved å sette ord på det, skrive det ned er vi kommet ennå et stykke. Ønsker deg en fin dag videre og lykke til med den jobben du har satt i gang:-)