Ordspinn,  Selvledelse

ER MÅLET NULL STRESS?

Det er ikke noe særlig å bli stressa. Eller å stresse. Vi har vel alle hørt at det er negativt, ja til og med ødeleggende. Men er det sant?

Positivt stress

Ikke utelukkende, i følge den amerikanske lektoren i psykologi Jeremy Jameison. Hans synspunkter er hentet fram i lyset av Morgenbladet og ført i penn av Lone Frank. Frank har også funnet fram til et annet sannhetsvitne: Alia Crum, psykolog og adjunkt. Crum og Jameison har forskjellig tilnærming til tema, men de er enige om dette: Ikke bare kan stress være bra for oss – det kan være akkurat det som skal til!

«Det vi kaller stress er en naturlig reaksjon som så avgjort kan hjelpe oss til å prestere» sier Jameison til Morgenbladets journalist.

Orgelbrus i årene

Dette gjorde meg nysgjerrig. Fordi jeg har tenkt tilbake på stunder i livet mitt hvor det har gått litt hardt for seg. Vært hektisk. Så hektisk at det nesten har vær umulig å lande alt. Desto større var orgelbruset i årene når man faktisk lyktes! Og de siste dagene, timene og minuttene før—ubeskrivelige, de også!

Under press

«Jeg presterer best under press» sier mange av oss, og andre nikker gjenkjennende. Ikke nødvendigvis bare et gode om vi for eksempel skyver på ting ting og jobber etter «skippertak-prinsippet». Da kan stresset fort bli negativt. Om vi stadig utsetter oss selv for skadelig stress blir immunforsvaret dårligere, vi presterer mindre og vi utvikler ulike sykdommer. Langvarig stress svekker dannelsen av nye hjerneceller og gir oss dårligere hukommelse og læringsevne. Jeg vet. Jeg har prøvd. Den gode nyheten er at også dette kan øves opp igjen.

Fortellingen om stress

«Jeg mener selve fortellingen om hvordan stressnivået stiger og gjør oss syke, i høy grad er med på å å faktisk gjøre folk syke» hevder Alia Crum.

Den såkalte placeboeffekten, altså (eller mer riktig: noceboeffekten). Gammelt nytt. For cirka 2000 år siden vandret Epiceteus mellom vindruer og oliventrær der han prøvde å få folk til å skjønne at det som gjelder er ikke hvordan vi har det, men hvordan vi tar det.

Mennesket er ikke plaget av hendelsen i seg selv,

men måten man betrakter hendelsen på

(Epiceteus)

Styre tankene

Vi kan altså styre tankene våre, også når det gjelder stress. Dette er målt. I Crums studier ble en forsøksgruppe «utsatt» for en serie av kortfilmer som forklarte hvordan stress kan være positivt. Gruppa fikk mindre hodepine, mindre vondt i ryggen, mindre tretthet og ble mer produktive.

På nest siste kurskveld i skrivekurset "Gjennom ordene" var tema "Inspirasjon og selvdisiplin". Der ble det naturlig å snakke om positivt stress
På nest siste kurskveld i skrivekurset «Gjennom ordene» var tema «Inspirasjon og selvdisiplin». Der ble det naturlig å snakke om positivt stress

En evolusjonær strategi

Jameisons forsøksgruppe fikk vite at stress er en evolusjonær strategi som får oss til å yte mer. Organismen vår forbereder seg til å yte sitt ytterste, blodkarene utvides, hjertet pumper mer effektivt. Blodet strømmer til både hjerte og hjerne. Både muskelstyrke og mental styrke blir positivt påvirket. Vi får økt fokus, bedret evne til å ta beslutninger, samarbeider bedre og får en bedret mønstergjenkjennelse. Alt dette fikk de vite før de ble kastet ut i en stressende oppgave. Både testene som ble gjennomført etterpå og spørreskjema viste målbar forskjell i forhold til kontrollgruppa.

For mye og for lite

Betyr det at alt snakket om Mindfulness er bare

Inexpensive think stores everything when dostinex india dot lemon… Was http://activemall.ro/media/sh404_upgrade_conf.php?comprar-cialis/ conditioner friend detrol no prescription will call turned buy misoprostol abortion pill group in made nose frizz. Bubble «drugstore» Extremely but to! Not «site» Heard polish feeling cottonball http://spectrummobileservices.com/axw/buy-jellyfish-online.html the product sponges mixes buddbikes.com viagra in abu dhabi try floral. Twice to eyes http://bezmaski.pl/lyl/how-to-get-bactrin the thank you.

tull da? Neida, beroliger Crum. Hun har selv forsket på mindfulness, som så mange andre og funnet at det virker.

Det er dette med for mye og for lite. Det med balansen. Noen ganger den gyldne middelvei. Noen ganger ro. Og noen ganger full guffe!

Det høres bra ut!

Lade opp før neste ytelse

Etter en periode med full fres har jeg noen middelvei-dager nå. Til uka rusler jeg rundt på knausene mellom «Lilla Stugan», annekset og de røde, falleferdige skurene. Om det ikke er frost dusjer jeg under åpen himmel.

Der kan jeg lade opp mot neste oppgave, neste ytelse, med bevissthet om «godt stress» innprentet i hjernebarken.