Sinnsro

ENKEL ØVELSE FOR Å OPPNÅ TILSTEDEVÆRELSE

Vi kjenner alle at tankene flyter bort og tar sine egne veier fra tid til annen, ja egentlig ganske ofte. Visste du at rundt 60 000 tanker dukker opp i din bevissthet hver dag? At mer enn 80 % av dem er tanker du har tenkt før? Det er ikke rart at vi noen ganger kan bli overveldet. En aldri så liten pause kan hjelpe på.

Øvelsen er like enkel som den er smart, for du kan gjøre den akkurat så lenge du vil og akkurat så kort. Sitter du mye foran en PC kan dette være en utmerket pause fra brysomme tanker. Samtidig får du løst opp i muskler som enten brukes for mye eller for lite. Jeg lærte øvelsen for to-tre år siden på et kurs i mindfulness. Andries J. Kroese var kursleder, fantastisk dyktig. Han er mye på farta og pleier å gjøre øvelsen mens han venter på flyplassen.

BEVISST GANGE

Oppmerksomhetsøvelsen handler rett og slett om å gå bevisst. Med det menes at du skal legge merke alt som skjer mens du går, hvordan du bruker kroppen, bevegelse for bevegelse. Kroese kaller dette mindful walking. Gjør slik: Løft høyre fot. Sett helen forsiktig ned i gulvet. Rull foten sakte, centimeter for centimeter, til tærne møter gulvet. Kjenn hele tiden etter hvordan det føles, inne i foten, under den og hvordan underlaget kjennes ut. Fullfør bevegelsen med den ene foten før du løfter den andre, sakte. Bevisst. Oppmerksomt. Hvordan kjennes det ut oppover lår og legger? Hvordan holder du armene? Ryggen? Hodet? Når bøyer du ene kneet, og når strekker du ut foten? Legg av og til merke til pusten din, ikke kontroller den. Øvelsen varer så kort eller så lenge du selv vil.

GJØR ØVELSEN DER DU ER

Skal du ikke ut og fly? Ikke jeg heller. Jeg gjør øvelsen hjemme, mellom spisebordet og kjøkkenbenken. Der må jeg snu, runde et hjørne, gå over det myke gulvteppet og mot trappa opp til andre etasje. Jeg bruker fotbladet annerledes i trappa og lårmusklene arbeider på en annen måte. Når jeg har kommet opp går jeg oppmerksomt over gulvet, inn på arbeidsrommet, bumser ned på stolen og fortsetter der jeg slapp. Da har hjernen koblet ut for en liten stund. Prøv, du også.

Bilde: Wikimedia Commons

 


2 Comments