Livsmestring,  Sa mora mi

EFFEKTIV HVILE GIR EFFEKTIV DAG

«Ta deg en blund på øyet»

– sa mora mi .

Min mor visste hva det ville si å ha lange arbeidsdager. Det første hun gjorde om morgenen var å stilne rautingen fra dyra som sto i båsen med sprengte jur. Så sto oppgavene i kø utover dagen. Da hun trakk dyna over oss ungene om kvelden var det ennå lenge igjen av arbeidsdagen. Hun visste betydningen av å slappe helt av 2-3 minutter av gangen. Min mor var en klok kvinne. Henne kan vi lære mye av.

Daglige utfordringer

Vi skal ikke kimse av den fortvilelsen mange uttrykker rundt et utmattende arbeidsliv, underbemanning, omstillingskrav, utfordringer i heimen og dårlig samvittighet. Summen av dette er betydelig. Halvparten av langtidsfraværet er stressrelatert og mange ender arbeidslivet med et smell.

Utbrenthet

Utbrenthet er en sekkebetegnelse som kan inneholde mye, det har vi jo sett etter at det ene unge idrettsmennesket etter det andre ved hjelp av eksperter gradvis klatrer til topps igjen. Det er ikke mange som får så kvalifisert og nitidig hjelp. Det kan vel også hende at veien blir ekstra lang om man ser for seg en ny runde med arbeidskrav som synes uoverkommelige, og at følelsen over å ha kontroll i eget liv mangler.

Kontroll over eget liv

Sånn sett kan du si at min mor var heldig. Til tross for at dagene var lange og harde, visste hun hva hun gikk til. Dessuten var hun sin egen arbeidsgiver. Hun hadde påtatt seg et ansvar og sto for det, og hun kunne legge opp arbeidsdagen i stor grad slik hun selv ville. Unntatt at med dyr og mennesker som uavlatelig trengte hennes innstas og omsorg her og nå.

Innflytelse over eget liv

Det fantes altså noen ytre begrensninger, men det som avgjorde om hun kunne stå løpet ut var hvordan hun reagerte på presset. Hun visste at vi alle har innflytelse på vårt eget liv. Til tross for at mange kan ha vanskelige omstendigheter både på jobben og hjemme, er det mye vi selv kan gjøre for å mestre hverdagen. Det er ikke presskildene som avgjør stressnivå, men hvordan vi reagerer på dem. Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det som teller. Det er vanskelig, men mulig.

Stressmestring

Å endre handling, krever endring av holdning og lang øvelse. Det finnes mange veier for å komme dit at vi mestrer det negative stresset i hverdagen. Jeg skriver med vilje det negative, for stress er en fysiologisk reaksjon knyttet til vår evne til overlevelse og nødvendig tilpasning. En positiv kraft som gjør oss i stand til å yte mer og være utholdende i mange situasjoner. Det er når stress tar overhånd det er fare på ferde.

Power nap

Power Napping er et amerikansk begrep som fokuserer på betydningen og nødvendigheten av effektiv hvile. Googler man begrepet finnes det utallige råd og tips å få. Mange av dem passer ikke inn i det arbeidslivet vi har, men det bør kanskje være noe å jobbe for? Det finnes effektive mindfulnessteknikker å ta i bruk for å koble av og finne hvile der du ikke spiser av arbeidsdagen, der du samler krefter og jobber mer effektivt etterpå. Har du en anledning og kjenner søvnen komme så ikke kjemp imot. Ta de få minuttene du kan, og gi hjernen hvile.

Middagskvil

Hvor har det blitt av middagsluren? Er det bare for sveklinger? Er den spist opp av at vi skal rekke så mye? Hva skal vi rekke, egentlig? Toget? Livet? Dersom du kjenner trykket av et utmattende arbeidsliv der underbemanning og omstillingskrav florerer, har du i tillegg utfordringer hjemme og er plaget av dårlig samvittighet, er det på tide å gjøre noe.

«Ta deg en blund på øyet» sa mora mi. Det synes jeg også du burde gjøre.