Kvinner vil og kan

SMYKKER OG LYD I EN EKSPLOSJON AV FARGER

Smykkekunstner og performanceartist Elfi Sverdrup besøkte Horten i forbindelse med åpningen av sin utstilling Lyd og smykker» 17. september. Også her trollbandt hun publikum med sin helt spesielle performance. Utstillingen henger oppe fram til søndag 5. oktober.

Elfi Sverdrup er en mangfoldig kunstner og opptrer i høst på flere steder i landet med sine performancer. I helgen som gikk åpnet hun Oslo Internasjonale Poesifestival med en improvisasjon over dikt av sin far, Harald Sverdrup. Hun har utviklet et særegent uttrykk der hun lager performancesmykker, knyttet til bevegelser, tilstander, og komposisjoner basert på dyrelyder eller egen stemme. Av og til synger hun tostemt med disse komposisjonene.

 

Elfi Sverdrup er fargerik, åpen og byr på seg selv både som menneske og kunstner.
Elfi byr på seg selv både som menneske og kunstner.

Utdanning og utprøving

Utdannelsen som hun startet på i 1980 og fullførte i 1989, har hun fra metallinja på Statens Håndverks- og Kunstindustri skole og i malerklassen ved Statens Kunstakademi. I tillegg har hun gått et år på folkehøgskole på Rauland. Hun har senere utforsket flere uttrykk, men det var da hun begynte å jobbe med smykker at hun fant sin uttrykksform. «Jeg trodde først at jeg skulle bli maler. Det var for flatt for meg. Det er ved å lage smykker jeg føler mest frihet, og kan uttrykke meg best». Som sin far er hun levende opptatt av naturen, og henter mye av sin inspirasjon derfra.

 

 

 

Elfi synger frekke viser og forteller erotiske eventyr i samspill med samboer TorsteinAndersen.
Frekke viser og erotiske eventyr i samspill med Torstein Andersen.

Åpen og nysgjerrig

Farens diktning var preget av varm erotikk. Dette kan Elfi kjenne seg igjen i, men forteller at det er andre ting som har hatt større betydning for hennes uttrykk som kunstner. «Jeg hadde så mange eventyrlige opplevelser, og møtte så mange ulike mennesker i oppveksten. Det gjorde meg åpen og nysgjerrig». I Sverdrups hjem kom kreative mennesker, blant dem kunstnere på nasjonalt nivå slik som ham selv.

 

 

 

Elfi finner sin inspirasjon i naturen både når det gjelder uttrykk og materialer.
Hun finner inspirasjon i naturen både når det gjelder uttrykk og materialer.

Må inn til kilden

Hun jobber grundig før hun presenterer sitt materiale som ofte baserer seg på naturmaterialer. «Jeg jobber nesten vitenskapelig, må inn til kilden og plukke alt fra hverandre for å finne ut hva den består av.» Hennes utforskningstrang tror hun kommer av at familien dro på ”detektivturer” da hun var liten. De gikk ut fra det geologiske Norgeskartet, fant steder med kalkholdig jord, hvor det alltid en en spesiell flora og fauna. I forkant av turene leste de om hva slags planter, dyr og fugler de kunne lete etter. Kanskje fantes det helleristninger, eller andre fornminner. Ofte møtte de spennende kulturpersonligheter fra området.

 

 

 

At Elfi som ung var sjenert og ikke turde bruke stemmen er vanskelig å forstå i dag.
At Elfi som ung var sjenert er vanskelig å forstå i dag.

Var sjenert og innadvent

Det var på Rauland hun første gang begynte begynte å synge. «Før jeg dro dit var jeg sjenert og innadvendt.» Hun ble introdusert for kveding og en interesse for norsk folkesangkultur oppsto. På 80-tallet begynte hun med inuittisk strupesang, og her begynte en lang reise inn i stemmeklangenes verden. De siste årene har hun arbeidet med å lage egne vokale komposisjoner basert på en blanding av kveding, joik og ulike former for strupesang.

I dag fletter hun natur og smykker sammen med stemmen sin i særegne performance-forestillinger, noe som både overrasker og trollbinder publikum.

Se video fra hennes performance på Pikilìa her.

 

Du finner oss ved å følge veibeskrivelse mot Preus Fotomuseum. Kjør videre forbi den store u-båten du får på høyre side og fortsett så langt du kommer. Velkommen til Pikilìa og Garasjetorget på Karljohansvern i Horten.

 
Les mer: Rød som en valmue grønn som en eng