Lykkehjulet

ØKT VITALITET PÅ EN MÅNED

Hvordan har du det? Kjenner du på at januar er en kald og mørk måned? Det er kanskje ikke alltid like lett å komme seg opp, ut og i gang. Energinivået er muligens lavt, den fysiske formen kunne vært bedre, og alle rundt er forkjøla. Kanskje synes du at du burde ha trent mer og kommet deg mer ut. Lagt deg tidligere, stått opp tidligere. Det har hopet seg opp med papir på skrivebordet. Humøret kunne vært bedre. Nei, et ullpledd og fyr på peisen, det er tingen. Vente på vår…

… eller bli med på endringsprosjektet Lykkehjulet – Et gladere 2016.

Vi starter med å få økt vitalitet. Det gjør vi gjennom å ha fokus på søvn, orden, trening og å få unna noe vi har utsatt alt for lenge. Ikke alt på en gang, vi starter med søvn som:

  • regulerer kroppstemperaturen
  • gjenoppbygger kroppens vev
  • styrker immunforsvaret
  • gir bedre hukommelse
  • øker evnen til å lære
  • regulerer appetitten
  • holder blodkarene i form
  • holder humøret oppe
  • er viktig for fysisk og psykisk anstrengelse

Hvordan er det med deg og søvn? Er du fornøyd slik du har det? Hvis du ikke er fornøyd, hvordan vil du at det skal være? Hva kan du gjøre med det?

Uke 1 – fokus på søvn

Selv har jeg det slik: Jeg har til tider problemer med å sove, men i den siste uka har jeg sovet godt. Problemet er at jeg har flyttet litt på døgnet slik at jeg er i gang med dagen senere enn jeg ønsker, og senere enn det som er min optimale rytme. Nå vil jeg snu dette. Jeg har som mål å legge meg før kl. 22.00 om kvelden og stå opp rundt kl. 6.00 i ukedagene. I helgene vil jeg skyve dette en time eller to. Jeg vet jo av erfaring at det beste for meg er å ha en nokså fastlåst rutine på dette, men du verden så vanskelig det er å få til! Det er jo hyggelig å sitte oppe til mannen min kommer hjem fra kveldsskift, men da er plutselig klokka halv tolv før jeg er i seng. Det samme skjer gjerne om jeg setter meg til foran TV-en.

I går startet jeg prosessen, med planleggingen i hvert fall. I dag har jeg gjort noe lurt: Jeg fortalte noen andre om planen min. Når noen vet om dette er det ikke så lett å sluntre unna. Jeg trenger også noen som heier på meg og gir meg et klapp på skulderen . I slutten av måneden skal jeg være i gjenge.

Neste uke skal jeg ha fokus på orden. Jeg skal rydde og kaste. Uka etter er det fokus på trening, og siste uka i januar skal jeg få unna i hvert fall en ting jeg har gruet meg for å gjøre. Ved månedsskiftet tenker jeg nok at energien er høyere og at det er lettere å få ting unna!