Lykkehjulet

TRENING GJØR STERK OG FRI

Etter å ha sluntret unna en stund er jeg nå i gang med å trene. Mitt mål er ikke å løpe maraton. Ønsket er å ha det bedre med meg selv. Jeg vil bli så sterk at jeg føler meg fri.

For å komme dit har jeg laget et treningsprogram med tydelige, oppnåelige mål som også krever en viss innsats. Blir det for lett er det ikke noe å strekke seg etter, blir det for vanskelig, gir jeg opp. Innen utgangen av februar skal jeg ha innarbeidet rutiner for å trene styrke minst tre ganger i uka, gå tur minst en halv time to ganger i uka og i tillegg gå når jeg skal noe innen en radius av halvannen kilometer. Når jeg har kommet dit setter jeg opp en ny milepel.

Enkelt og billig

Mitt lille treningsprogram er enkelt og billig. Styrketreningen tar jeg hjemme om morgenen. Det jeg trenger er et spisebord, en trapp og to halvliters flasker med vann. Jeg starter med en kort meditasjon, rister meg i gang og går bort til bordet. Forrige uke beskrev jeg hvilke øvelser jeg tok: Push ups, knebøy på en og en fot, heiser meg opp etter armene mens jeg ligger under bordet, tar sit ups og en «step» runde i trappa. Forrige uke doblet jeg innsatsen. Denne uka skal jeg innføre vekter (vannflasker). Jeg tar også noen enkle yogaøvelser og øvelser som styrker leddene.

Jeg har heldigvis ei turvenninne som får meg ut om morgenen fra tid til annen på ukedagene. Tusen takk til henne. I helgen gikk jeg en tur sammen med mannen min og et vennepar. Det vil jeg gjøre mer av. Vi bor ikke så langt unna Horten sentrum. Det betyr at jeg kan gå på jobben og når jeg skal i butikken. Dette er jeg godt igang med, og siden jeg offentliggjør disse tankene i dag er jeg pent nødt til å gå når jeg skal handle selv om været er.. ja, se selv.

Været i Horten

Drømmen er å gå i fjellet

Jeg har begynt å tenke på hva jeg skal gjøre videre. Når det ikke er glatt blir sykkelen mer brukt, og da blir det et poeng å sykle til alt som ligger innenfor en radius av tre kilometer. Det jeg kan gjøre mer av er å gå innom barn og barnebarn, de som er innen rekkevidde. Mars er også måneden jeg har pleid å starte badesesongen. Styrketreningen skal økes og jeg vil ha bedre kondis. Alt dette skal gradvis legges inn i programmet, for det gjelder å ikke gape over for mye. Det store målet mitt, drømmen, er å gå i fjellet. Møte ørnen. Ofte.

Treningen har i seg selv god nok effekt, men inngår i et større prosjekt jeg har gående. Lykkehjulet er et utviklingsprosjekt som går over tid og målet er å oppnå mer tilfredshet i hverdagen. Vi er flere som drar hverandre framover og alle følger sitt eget løp. Økt vitalitet var tema i januar: Bedre søvn, mer orden, trening og å få unna noe jeg har utsatt. Når jeg ser meg tilbake må jeg innrømme at jeg ikke har vært flink nok til å legge meg  i riktig tid, men er på god vei. Det viktigste er at jeg etter fire uker fokus sover langt, langt bedre. Når det gjelder orden er jeg også i gang og ser resultater, men nok skjerpe meg. Treningen krysser jeg av ok på.

Gjøre noe jeg gruer meg for

Det siste punktet under tema økt vitalitet er å gjøre noe jeg har utsatt eller gruet meg for. Det jobber jeg med og har

  • noe konkret jeg ønsker å oppnå
  • en planskisse
  • begynt å kjenne på grunnen til utsettelsene

Det siste er viktig. Jeg skal lage en liste over hva som er bra med det jeg ønsker å oppnå, det jeg misliker ved dagens situasjon og gjennom det finne ut hva som holder meg igjen. Antakelig noe jeg ikke vil inrømme, noe jeg er lei meg for, skammer meg over eller er redd for. Når det blir tydelig tror jeg at jeg finner ut hva jeg må gjøre.

Ta gjerne kontakt om du vil vite mer om Lykkehjulet.