Lykkehjulet,  Optimisme

OPTIMISME KAN LÆRES

De optimistiske blant oss lever lengst, har de beste jobbene, har gode relasjoner til dem de omgås og ser først og fremst etter løsninger der andre blir utslitt av problemer. Er du blant de heldige og kjenner deg igjen i dette? Eller er du blant dem som skulle ønske du hadde det slik? Blir du litt misunnelig?

Misunnelse er en sammensatt følelse. I den finner vi skyld, skam og irritasjon. Irritasjonen kan komme når noe står i veien for oss, i dette tilfellet at vi ikke oppnår den herligheten andre boltrer seg i. De har det fint, ikke vi. Skyldfølelse vitner om at vi tror vi ikke har gjort nok for å feie unna disse negative tankene. Det ligger også et element av skam i musunnelsen. Vi klarer ikke å gjøre noe med måten vi tenker på selv om vi har skjønt at det er lurt, og at optimisme kan hjelpe oss gjennom en vanskelig tid.

Alle ønsker å ha det bra, men hverdagen kan være preget av utfordringer vi blir overveldet av. Da er det ikke lett å se lyst på det. Ironien ligger i at det nettopp er da vi trenger optimismen. Det nytter ikke alltid å vente til ting går over. Til slutt kan strikken ryke og vi havner et sted vi helst ikke vil være. Min oppfordring er klar: Start allerede i dag med å lære hvordan bli mer optimistisk, forsett i morgen og dagen etter det. Øv litt hver dag, det tar ikke mange minuttene. Det viktigste er at du har et tydelig ønske og at du tror du kan lære.

Øvelse for bli mer optimistisk

Stopp opp og tenk over en nylig hendelse for å finne ut hva du var fornøyd med, hva du gjerne skulle gjenopplevd og hva du kan gjøre bedre neste gang du er i en liknenede situasjon. Still deg disse tre spørsmålene og gi deg selv tid til å tenke godt gjennom dem:

  • Hva var jeg fornøyd med?
  • Hva ville jeg gjort om igjen hvis jeg hadde fått en mulighet?
  • Hva kan jeg utvikle videre i meg selv for at opplevelsen kan bli ennå bedre neste gang?

21 dager for å oppnå varig endring

I morgen finner du en ny hendelse og gjentar spørsmålene. Gjør dette hver eneste dag uten stopp i 21 dager, da har de blitt en rutine i livet ditt. En handling du gjør uten å tenke over det. Glemmer du noen ganger å pusse tennene? Det kommer du nok på ikke så lenge etterpå. Slik blir det også med denne øvelsen dersom du jobber systematisk for at den skal bli et daglig rituale.

Det ene du oppnår er å gjenskape gode følelser, noe som er et mål i seg selv. En annen ting er at du unngår å framkalle negative følelser som gjør tankene grå. Sist, men ikke minst: Optimisme handler om å se framover. Ved å stille deg disse spørsmålene hver dag, vil du til slutt endre tankegang og gradvis se mer lyst på livet. I stedet for å ergre deg vil du lete etter de gode stundene, de gode følelsene og øke din evne til å skape gode opplevelser uansett hvordan livet ditt arter seg.


Innlegget er skrevet i forbindelse med Lykkehjulet , en årelang gruppeprosess på vei mot en gladere hverdag. Tema denne måneden er tilhørighet til jobb, fritidsaktiviteter, familie og fysiske omgivelser.