Horten er blant de kommunene i Norge som bruker færrest kroner per elev i grunnskolen. Dette er et viktig tema mener en Oddvar Thuve, ungdomsskolelærer i Horten, men han er mer opptatt av hva man gjør med det man har til rådighet.
Oddvar Thuve er kontaktlærer på niende trinnet ved Holtan Ungdomsskole i Horten og samlingsstyrer for naturfag. Han er opptatt av at knapphet i ressursene gjør at de elevene som trenger mest oppfølging ikke alltid får det de trenger i hverdagen. Avisoverskriftene som har versert i lokalavisa denne våren kjenner han seg ikke helt igjen i, men medgir han at han ikke er fornøyd med lærertettheten.
– Dette går utover de svakeste elevene våre, mener han
Han nevner matematikkundervisningen som et eksempel på hvor dette ikke er godt nok.
Der må han og kollegaene bare gå videre med undervisningen selv om de ser at noen ikke henger med. Dette er viktig for Oddvar å få fram. Han og kollegaene føler dette på kroppen hver dag.
Pågangsmot og entusiasme
Ved starten av skoleåret samler skolesjef Magnus Andersen alle ansatte i skolene til en ”kickoff” på Bakkenteigen. Dette opplever Oddvar som en fin arena blant annet fordi man har mulighet til å utveksle ideer. Han og kona jobber på hver sin ungdomsskole og ville gjerne få i gang et samspill på tvers av ungdomsskolene i kommunen. På samlingen sist høst fikk de med seg en tredje ungdomsskole, og et felles idrettsarrangement på hvert av trinnene er nå et faktum.
Dette er langt fra det eneste Oddvar har fått til med sitt pågangsmot og smittende entusiasme. Han har vist at det er mulig å engasjere 30 elever av gangen i praktiske øvelser. Med store klasser og små budsjetter må man må være løsningsfokusert.
Oddvar ser muligheter i det meste. En forside i et Donald-blad inspirerte til å lage en flåte av brusflasker og trebiter. Med seil fra en Honni-korn eske. Elevene lærte om kraft og motkraft, og fikk til slutt fart på farkosten ved hjelp av en batteridrevet vifte.
Økning i snittkarakteren
Motivasjonen kommer fra så mange steder, men å se elvene som sliter med å henge med fra teoritime til teoritime har vært en sterk drivkraft for Oddvar. Han har fått naturfagtimene til å svinge gjennom å ha innført langt mer praktisk undervisning. Resultatene er merkbare. Snittkarakteren i to niendeklasser har økt med en hel karakter.
Visjonen for skolene i Horten kommune er tilhørighet, kunnskap og glede. Oddvar er opptatt av visjoner og å sette høye mål. Dette tror han at han har med seg fra jobben i det private næringslivet. Som lærere flest er sitter kunnskapsbiten i ryggmargen, men dette alene er ikke nok. Oddvar er opptatt av at det skal være hyggelig. At elevene skal ha det all right på skolen. Selv vil han le minst en gang hver undervisningstime.
– Hvis ikke blir det ikke greie på noen ting.
En latter i timen
Hyggelig kan det til og med være å ha prøve i naturfag. Oddvar la opp til en tre timers praktisk test, der elevene skulle vise hvordan man kopler opp strøm i en leilighet. Han delte inn klassen i to og to og satte på musikk til arbeidet. Elevene jobbet samvittighetsfullt og motiverte. Læreren kunne lene seg tilbake.
Litt tull og tøys
skal det være.
Han vandret rundt med kaffekoppen og observerte. Disse timene var det stille i klassen. Det er det ikke alltid når Oddvar underviser. Litt tull og tøys skal det være. Et av målene for hver undervisningstime er at han vil le godt minst en gang. Dette har en klar hensikt. Oddvar buker gjerne humor som portåpner.
– Det hjelper ikke hva du kan hvis du ikke får med deg gjengen.
Med en usedvanlig positiv innstilling skaffer han til veie de underligste ting for å kunne gjennomføre undervisningen slik han ønsker.
Musefeller ble kjøpt inn for en tier for stykke. Resten av det som trengtes ble samlet inn på ulikt vis. Gamle CD’er ble til bakhjul. Forhjulene var av korkene på melkekartongenefra skolen guttene hans går på. Med iver kastet elevene seg over oppgaven og korridoren i første etasje på skolen ble brukt som testbane.
God ledelse gir godt arbeidsmiljø
Gjennom kollegaveiledning og på fellesmøter deler Oddvar gjerne med andre. Flere av lærerne på skolen har latt seg rive med, og er stolte av å ha en kollega som bidrar med så mye. Rektor Jan Einar Bruun vet å sette pris på en lærer av Oddvars kaliber. Lederen har en lyttende holdning og en tilstedeværelse som er helt spesiell. Han skyver andre ting til side, tar tak i utfordringer og gir stort spillerom for å bruke kreativitet. Kutt i budsjetter er han vant med fra tidligere jobber.
Han kom til Holtan Ungdomsskole høsten 2009 fra en direktørjobb i IBM. Jan Einar Bruun er mer opptatt av å stille spørsmål enn å komme med svar.
– Går det an å gjøre ting på en annen måte, spør han sine medarbeidere.
Dette gir resultater. En fersk arbeidsmiljøundersøkelse viser at det står bra til med arbeidsmiljøet i skolene generelt i Horten. Spesielt viser undersøkelsen at nærmeste leder viser omsorg og at de ansatte vet hva som ventes av dem på jobben. Oddvar Thuve har sett resultatene av de konkrete målingene for sin arbeidsplass og er sikker på at Holtan Ungdomsskole er med på å trekke disse målingene opp. Han er fornøyd med så mye. Gode undervisningsrom til naturfag. Tavler. Lysrom. Fint arbeidsmiljø og bøker i alle fag.
– Jeg stortrives på Holtan og synes vi får til mye, avslutter han.