Det finns ikke noen gode enmannslag.
De startet i den gamle skolen på Skoppum. Nå kaprer Techni AS en stadig større del av markedet.
Bedriften hadde sin fødsel i lokalene i den gamle skolen på Skoppum. For 3000 kroner ble husleie, strøm og gardinvask dekket. At de ville skape noe selv var de sikre på, men noen klar strategi hadde de ikke utover å drive med produktutvikling. Alle aksjonærene var aktive eiere fra starten og jobbet for å lykkes. Med usvikelig pågangsmot pendlet Hansen til Oslo i ukedagene den første tiden som utleid konsulent og sørget for orden i firmaets regnskaper på søndagen.
Fleksible løsninger
Arbeidsdagene kan fortsatt være mange og lange i de periodene man må stå på. På den andre siden er det liberale løsninger med hjemmekontor, fleksitid og avspaseringsmuligheter. Det gjør at den enkelte arbeidstaker opplever stor grad av frihet til å tilpasse seg private forhold. Mange av de ansatte har som Dag Almar Hansen fått fjærene i klokkene hjemme til å sprette ut da de var små. Denne nysgjerrigheten verdsettes høyt hos Techni, og takhøyden er stor i utviklingsperiodene. Fram til ting har tatt form. Da øker trykket og man må prestere for å komme seg videre. Om de kommer i mål tviler de aldri på. Det er bare spørsmål om når og hvordan.
– Det pleier å gå bra, sier Dag Almar Hansen
Han har vært med siden oppstarten av firmaet og har bidratt sterkt til firmaets vekst og utvikling. I dag er Techni As en del av selskapet Techni Holding AS der Hansen er daglig leder. De holder til i Ynglingeveien på Borre og har rundt 40 ansatte som leverer løsninger innen både forsvarsindustri, medisinteknisk industri, undervanns- og brønnteknologi.
Internasjonal pris
I vår ble innsatsen belønnet med den høythengende prisen ”Spotlight on new Technology” for tekologi til en undervannspumpe til oljeindustrien. Prisen deler de med samarbeidspartner PG Pump Solutions.
– Sånne dager er nesten litt overveldende, medgir gründeren som sammen med fem kollegaer gikk i gang med tomme hender for femten år siden.
Risikofylt
Nå er over 500 prosjekter levert. Bare en gang har de måtte skrinlegge et prosjekt. Ikke fordi de ikke klarte å skape den teknologien som krevdes, men fordi det ikke var lønnsomt. Lønnsomhet er målet, men noen ganger kan veien dit være tøff og risikofylt. Mange arbeidstimer kan være nedlagt i utviklingen av et nytt konsept før Techni tar den første kontakten med den kunden de ønsker å nå. I denne fasen har man noen rammer, men det er umulig å planlegge i detalj og det hender man må ta et steg tilbake, og evaluere mange mulige løsninger.
– Da går tida, ikke sant?
Andre ganger er kunden tidlig involvert i prosjektet slik tilfellet var for utviklingen av teknologien til undervannspumpen som skulle vise seg å være en pris verdt. Hansen og seks kollegaer dro til Houston i mai for å delta med en stand på den årlige internasjonale olje- og gass konferanse OTC. Og for å ta imot prisen.
Enorm markedsføringsverdi
Markedsføringsverdien i en slik pris er enorm. Blant over tusen utstillere opplevde Techni at de aller mest interessante kundene oppsøkte deres stand. Der fikk de muligheten til å snakke øye til øye med teknologidirektører og andre ledere i ledere i helt riktig markedssegment.
Men uten oppfølging er denne oppmerksomheten lite verd og Hansen måtte bruke store deler av ferien til å hale i land viktige kontrakter.
– Vi er ikke er ikke et stort merkevarenavn ennå, så vi må hogge på, sier han.
I suksessen ligger det at ledelsen tar ansvar for å gå foran som et godt eksempel, vise handlekraft og tro på at man skal lykkes.
De rette folka
Men det er også viktig å sørge for at man har med seg de rette folka på laget. De som tror på prosjektene og som yter det lille ekstra når det må til.
Selv innrømmer Hansen at hans sterke framdriftskraft har en annen side også.
– Jo fortere man løper, jo mindre sidesyn får man. Det er jo en av ulempene når man henger framover i tøylene og jobber.
Dette har han tatt læring av og er sterkt opptatt av at suksessen i firmaet ikke er en enmannsgreie. Techni lykkes fordi de har et lag som spenner fra det kreative til det tungt forpliktende og som vet hvilke parametre som må til for å lykkes.
– Det finns ikke noen gode enmannslag, sier Hansen og legger til at uttrykket «Summen av sammen» brukes ofte internt.
Lagspill
Utviklingen av Techni har i alle år været et resultat av lagspill, og ved å heie fram de kreative kreftene og samtidig sørge for å ha gode styringsverktøy går bedriften spennende tider i møte.
Nå må Dag Almar Hansen stadig vekk klype seg litt i armen over hva folk får til bare han får tid til å sette meg ned og tenke gjennom det som skjer.