Har du en skrivejobb eller ønsker du å få en? Vil du bli en interessant skribent? Gode gode råd fra de som har har lykkes, kan gjøre dette oppnåelig.
Gjør en ting av gangen
Har du flere arbeidsoppgaver du skal gjøre i løpet av en dagen er det både mer effektivt og mindre stressende å gjøre en ting av gangen.
Dette gjelder i grunnen for alt en vil få til. Vil man gjøre ting ordentlig er fokus beste medisin. Senest i dag leste jeg i Vestfold Blad en kommentar jeg fant interessant. Den var skrevet av en næringslivsleder og handlet om multitasking. Å multitaske er å gjøre flere ting på en gang. Nevnte leder satt eksempelvis på møter og svarte på sms’er. Det er det mange som gjør for å spare tid. Det er dessverre ikke så lurt. Det er både helseskadelig og ineffektivt. Det motsatte av hvordan det oppleves, altså.
Jeg multitasker ikke, men skjønner poenget. Herved er tipset levert videre.
Hold deg til lista over ”Må gjøres i dag”
Lag en liste over Må-ting dagen før og hold deg til den. Få unna det som må gjøres, og kryss av for hver ting som er gjort. Det blir veldig visuelt. Deilig å se at en har kontroll.
Om du har en klar dead-line eller ikke, så sett mål for dagen for din egen del. Ett tusen ord. En A4 side. En artikkel. Hva som helst. Og hold for all del de kjedlige tingene under kontroll. Ikke utsett ubehagelige telefoner og betal regningene etter hvert.
Må du avvike fra dagens plan er det ok. Da vet du akkurat når det skjer. Du har kontroll likevel.
Gjør målrettet research
I jakten på fakta for å underbygge historien man sitter og skriver er det lett å rote seg bort. På internett er det er jo så mye spennende. Det ene drar noen ganger det andre med seg, og ”slik gikk no dagan”. Artig nok, men særdeles ulønnsomt. Det er også frustrerende i lengden, for man sakker stadig akterut med det man holder på med.
Tipset er å være rask. Finner man ikke noe til eksakt det man jobber med der og da, må man slippe taket og lete videre et annet sted. Finner du noe du for all del ikke vil miste kan du spare det til en annen gang. Lim adressen til det du fant inn i et dokument og lagre det på PC’en din i en ”Tips-mappe”.
Det siste punktet er særdeles interessant for meg. Jeg kan fort falle i fella og bla videre. Hva med deg?
Artikkelen jeg leste finner du her: 3 Mistakes That Kill Your Productivity
Foto: Forfatter Robert Kaplow/Wickimedia Commons