Mange lag og foreninger må være kreative for å få inn penger til å drive aktivitetene sine. Få har vært så dristige som Vestfold Bygdekvinnelag. Ni damer i alderen 32 til 80 år lot klærne falle og fikk en medieoppmerksomhet de ikke hadde drømt om var mulig.
Tekst og foto: Unni Eriksen
Det var Marit Haslestad fra Sande som foreslo å lage kalender der naken hud skulle være det viktigste salgselementet. Hun lanserte ideen for et par år siden etter å ha sett den engelske filmen ”Kalenderpikene” i 2003 der ei gruppe kvinner samlet inn penger til det lokale sykehuset i Yorkshire. Dette ble lagt til side, men i vår kom ideen opp på nytt.
– Vi tok ideen fram på nytt i våres, forteller Marit. Da bestemte vi oss for å gjøre det.
Fra før har Vestfold Bygdekvinnelag laget to bøker der lokale mat og drikketradisjoner har blitt omtalt. Denne gangen skulle de gjøre noe helt nytt og spennende.
– Moro å finne på noe som kan bli noe, kunne få til å rulle litt.
Og rulle har det gjort. Marit har samlet en anselig mengde utklipp. Ikke bare har de lokale avisene i Vestfold og Buskerud slått opp denne saken. En stor reportasje i Dagbadets Magasinet har det blitt og på nyåret blir Marit å finne i Allers.
Å se seg selv over hele førstesiden av Drammens Tidende var et sjokk første gangen, synes Marit. Slik det var for hennes nærmeste familie og bekjente.
Nå har hun vent seg til det og er stolt over bildet. Der er hun avbildet bakfra, med høyt oppsatt hår. Hun pryder hele to kalenderblader, i juni og september.
Reaksjonene i lokalsamfunnet har vært litt forskjellige, men de aller fleste har vært veldig positive. Dette understreker også lederen for Vestfold Bygdekvinnelag Else-Marie Farnes fra Barkåker som er å finne avbildet i kalenderen for oktober måned. Hun har fått høre fra mange medlemmer at de ville stilt opp de og om de hadde blitt spurt og har stort sett bare fått positive tilbakemeldinger ellers også. Hun er strålende fornøyd for å ha deltatt.
-Kjempemoro. Det må jeg si. Helt noe annet enn jeg trodde, sier Else-Marie og sikter til den enorme medieoppmerksomheten de har hatt.
Det som i utgangspunktet skulle være en ren inntektskilde til egen foreningskasse vokste litt etter hvert. Det var Kari Tørnby fra Horten som brakte inn poenget med å bryte ned tabuer. For henne var det viktig å få fram at kvinnekroppen kunne være vakker i alle aldre og fasonger.
-Et krevende ideal er der hele tiden. Det er et veldig stort press på både unge og voksne, sier hun. – Dette kan gå på selvtilliten løs.
Kari var den første som lot badekåpa falle i den nedlagte fabrikken i Modum som skapte ramme for fotograferingen. Hun er fotografert stående i en åpning i gulvet. Under henne hindret en platting henne å ramle ned. Fra utsiden falt et mykt lys som glitrer i øynene hennes. Bildet vil pryde mange vegger i Vestfold og ellers i landet hele februar.
-Nina instruerte meg, og sa hva jeg skulle gjøre, så det gjorde jeg bare.
Det var nettopp fokuset på levd liv som gjorde at Nina Djærff tok på seg oppgaven. Hun var i utgangspunktet skeptisk. Å presentere bilder av nakne kvinner kan fort få helt galt fokus. Løsningen var å ikke la noen av kvinnene se inn i kameraet. Kvinnenes entusiasme overbeviste fotografen, og det faktum at en del av inntektene skulle gå til brystkreftsaken gjorde at hun ikke ville ha betaling for opptakene. I stedet beholdt hun rettigheten til bildene. I november lagde hun utstillingen ”Tilslørte og utilslørte bondepiker” som ble vist fram til nyttår på Høgskolen i Vestfold.
Mette Marit Bie Sørum hadde ansvar for at skolen valgte å vise bildene i Galleri Backer. Hun ble sjarmert av prosjektet og mener utstillingen har hatt en berettiget plass nettopp der.
-Det er ikke så sikkert at dette er så originalt lenger, men det representerer noe annet enn de andre utstillingene vi har hatt. Dette har vært en positiv opplevelse og jeg synes det er flott den måten disse damene byr på seg sjøl, mener hun og legger til at det også var viktig at prosjektet støttet en viktig sak.
Damene i Vestfold Bygdekvinnelag har flyttet mange grenser i løpet av prosjektet. Også inne i seg selv.
-Jeg tror jeg har vokst litt på det, sier Else-Marie.
Hva det vil si for foreningen i framtida er for tidlig å si. Økonomisk har de fått dekket utgiftene, men de har ikke oversikt over hvor mange kalendre som er solgt.
-Tenk om hele opplaget på fem tusen hadde gått ut, drømmer Marit. – Den er til salgs i alle lokallaga i Vestfold og så har vi en mailadresse som folk bestiller på. Vi kan ikke annonsere for da får vi utgifter på det.
Like viktig som økonomien er muligheten til å fornye seg. Det tror Marit de nå har muligheten for. Kalenderprosjektet har vist at de tør å gå nye veier.
– Vi skal prøve å bli en moderne møteplass med ulike aktiviteter og trekke yngre krefter inn. Vi må følge med i tiden, sier hun.
Men ikke riktig ennå.
-Vi må gjøre opp status når vi er ferdige med dette her, avslutter Marit, som understreker at kalenderen, den blir historisk. Det blir ikke en neste gang på akkurat det.
Kontaktinfo: www.bygdekvinnelaget.no/kalenderpikene